Новости проекта
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Страничка для воспитателя

Дата: 21 декабря 2018 в 15:32, Обновлено 7 октября 2022 в 15:43

Консультация для воспитателей «Формирование основ безопасности жизнедеятельности у детей дошкольного возраста"

<article>

Формирование основ безопасности и жизнедеятельности детей в условиях дошкольного образовательного учреждения является актуальной и значимой проблемой, поскольку обусловлена объективной необходимостью информирования детей о правилах безопасного поведения, приобретения ими опыта безопасного поведения в быту. Нами совместно с родителями ведется в этой области целенаправленная работа.

Важно не только оберегать ребенка от опасности, но и готовить его встрече с возможными трудностями, формировать представление о наиболее опасных ситуациях, о необходимости соблюдения мер предосторожности, прививать ему навыки безопасного поведения в быту совместно с родителями, которые выступают для ребенка примером для подражания. Понятие безопасности в УДО ранее включало в себя только охрану жизни и здоровья детей. Но современный мир изменил подход к проблеме безопасности, в неё вошли и такие понятия как экологическая катастрофа и терроризм.

Важно не только оберегать ребенка от опасности, но и готовить его встрече с возможными трудностями, формировать представление о наиболее опасных ситуациях, о необходимости соблюдения мер предосторожности, прививать ему навыки безопасного поведения в быту совместно с родителями, которые выступают для ребенка примером для подражания. Понятие безопасности в УДО ранее включало в себя только охрану жизни и здоровья детей. Но современный мир изменил подход к проблеме безопасности, в неё вошли и такие понятия как экологическая катастрофа и терроризм.

При ознакомлении детей с первоначальными основами безопасности должны быть определены следующие цели:

- формирование основ по сохранению и укреплению здоровья;

- воспитание безопасного поведения, способности предвидеть опасные ситуации, по возможности избегать их, при необходимости - действовать.

Работа с детьми по ОБЖ включает целый комплекс задач:

- знакомство с бытовыми источниками опасности, с необходимыми действиями в случае опасности, формирование представления о способах безопасного поведения в быту;

- развитие основ экологической культуры, воспитание любви, ответственного и бережного отношения к родной природе;

- воспитание грамотного участника дорожного движения;

- воспитание чувства взаимопомощи и товарищества.

Реализация данных задач и формирование первоначальных основ безопасности осуществляется с учетом следующих основных принципов:

- системность и последовательность (любая новая ступень в обучении детей опирается на уже освоенное в предыдущем) ;

- доступность (усложнение материала происходит с учетом возрастных особенностей детей) ;

- включение в деятельность (игровую, познавательную, поисковую и другие виды) ;

- наглядность (техника безопасности лучше всего воспринимается через богатый иллюстративный материал) ;

- динамичность (интеграция задач в разные виды деятельности) ;

- психологическая комфортность (снятие стрессовых факторов) .

Этапы реализации данных задач:

1 этап - заинтересованность детей, актуализировать, уточнить и систематизировать их знания о правилах безопасности;

2 этап - ввести правила в жизнь детей, показать разнообразие их проявлений в жизненных ситуациях, тренировать в умении применять эти правила;

3 этап - на основе усвоенных знаний и умений помочь осознанно овладеть реальными практическими действиями.

Формы организации учебно - воспитательного процесса:

- занятия;

- заучивание стихотворений;

- сбор фотоматериалов;

- игры – занятия;

- заучивание правил безопасного поведения;

- беседы;

- дидактические игры;

-подвижные игры ;

-чтение художественной литературы;

-рассматривание иллюстраций по теме;

-наблюдения;

-экскурсии;

- театрализованные представления;

-сюжетно – ролевые игры;

-игры - тренинги;

-просмотр мультфильмов;

-трудовая деятельность;

-продуктивная деятельность;

-отгадывание загадок;

-развлечения;

-досуги;

-обыгрывание ситуаций правильного и неправильного поведения;

-встреча с интересными людьми;

-участие в различных конкурсах;

-личный пример взрослых.

Наряду с традиционными формами обучения в УДО, большое внимание уделяется организации различных видов деятельность и приобретению детьми опыта. Ведь всё, чему мы учим детей, они должны уметь применять в реальной жизни, на практике.

Ребенок попадает в различные жизненные ситуации, в которых он может просто растеряться. Во-первых, надо дать детям необходимую сумму знаний общепринятых человеком нормах поведения. Во-вторых, научить адекватно, осознанно действовать в той или иной обстановке, помочь дошкольникам овладеть элементарными навыками поведения дома, на улице, в парке, в транспорте и в – третьих, развивать у дошкольников самостоятельность и ответственность.

Решение задач обеспечение безопасного, здорового образа жизни возможно лишь при постоянном общении взрослого с ребенком на равных: вместе ищем выход из трудного положения, вместе обсуждаем проблему, ведем диалог, вместе познаем, делаем открытия, удивляемся.

Для формирования навыков безопасного поведения у дошкольников необходимо создать предметно – развивающую среду в группе. В неё входят:

1. Уголок безопасности, который содержит материалы:

- щит безопасности с различными видами розеток, выключателей, замков; макет улицы с дорожными знаками, разметкой для транспорта и пешеходов, светофор; атрибуты для сюжетно-ролевых игр «Водители и пешеходы», «Регулировщик», «Спасатели», «Скорая помощь» и т. д. План- схема микрорайона, в котором находится детский сад, с отметкой опасных участков, мест, благоприятных для игр; плакаты по ОБЖ по темам «Если ты потерялся на улице», «Внимание! Терроризм! », «Пожарная безопасность для дошкольников» и др; альбомы «Лекарственные растения», «Ядовитые растения и грибы», «Профессии», «Валеология, или Здоровый малыш», «Если малыш поранился» и др.

Создание площадки ПДД на участке для использования полученных знаний в игровой деятельности.

2. Игротека, которая содержит:

- дидактические игры «Опасно – не опасно», «Продолжи ряд», «Назови одним словом», «Четвертый – лишний», «Так – не так» и др. ;

- настольно – печатные игры «Основы безопасности», «Большая прогулка по городу», «Хорошо – плохо», «Валеология», «Дорожные знаки», «Черезвычайные ситуации дома» и др.

3. Библиотека, в которой имеются познавательная и художественная литература, фотоальбомы, иллюстрации для рассматривания и обсуждения различных ситуаций.

Рекомендуемая художественная литература:

- Л. Толстой «Пожар», «Пожарные собаки»;

- В. Житков «Пожар», «В дыму»;

- С. Маршак «Пожар», «Рассказ о неизвестном герое», «Сказка о глупом мышонке»;

- Т. Шорыгина «Зеленые сказки», «Осторожные сказки»;

- К. Зайцева «Уроки Айболита»;

- Сказки «Волк и козлята», «Три поросенка», «Красная Шапочка», «Заюшкина избушка», «Колобок», «Кот, петух и лиса» и др.

- Ю. Соколова «Правила безопасности»;

- И. Серяков «Улица, где все спешат», «Ученый дружок»;

- Е. Пермяков «Торопливый ножик»;

- Потешки «Тили-тили-тили-бом! Загорелся Кошкин дом! », «Огуречик»;

- А. Иванов «Азбука безопасности. Как неразлучные друзья в огне не горели», «как неразлучные друзья в воде не тонули», «Как неразлучные друзья дом охраняли»;

- И. А. Яворская «Дети и дорога»;

- И. Лешкевич «Светофор»;

- Н. Носов «Автомобиль»;

- Г. Юрмин «Любопытный мышонок»;

- А. Дорохов «Подземный переход», «Заборчик вдоль тротуара», «Шлагбаум»;

- Л. Гальперштейн «Трамвай и его семья»;

- А. Дмоховский «Чудесный островок»;

- В. Семернин «Запрещается – разрешается»;

- А. Северный «Три чудесных цвета».

Работа с родителями - одно из важнейших направлений воспитательно-образовательной работы в УДО. Ведь круг проблем, связанный с безопасностью ребенка, невозможно решить только в рамках детского сада, поэтому необходим тесный контакт с родителями. Ничто не воспитывает с такой убедительностью, как наглядный пример взрослых.

Цель работы с родителям - объяснить актуальность, важность проблемы безопасности детей, повысить образовательный уровень родителей по данной проблеме, обозначить круг правил, с которыми необходимо знакомить прежде всего в семье.

В работе с родителями используется информационно-аналитическое направление: проведение опросов. анкетирование родителей; познавательное направление: родительские собрания, наглядно- информационное направление: организация Дней открытых дверей, открытый просмотр занятий и других видов деятельности, информация на стенде, папки-передвижки, разработка памяток; досуговое направление: совместное проведение праздников, досугов, экскурсий; выставки семейных творческих работ, изделий из бросового и природного материала.

Благодаря проделанной работе ожидаются результаты:

1. Полученные ребенком знания и предоставления о себе и своем здоровье позволят найти способы укрепления и сохранения здоровья.

2. Приобретенные навыки помогут осознанно выбрать здоровый образ жизни.

3. Полученный опыт позволит избежать несчастных случаев.

<font face="&quot, serif">Паважаныя выхавацелі!</font>

Давайце разам з бацькамі  подумаем, як зацікавіць дзіця, каб яму захацелася гаварыць на роднай мове!   

Пачынаем размаўляць па-беларуску!

 

                                                                 Якая асалода жыць,

                                          Знаць вартасць кожнае гадзіны.

                                         Тым, што адкрыта, даражыць.

                                          І адкрываць за дзівам дзіва.

                                                 

Ветлівасць

Ветлівымі словамі дарослыя і дзеці карыстаюцца амаль штодня. Давайце праверым свае веды і пакажам прыклад ветлівых паводзін дзецям:

Дзякуем

Сардэчна дзякую! Я ўдзячны (удзячна) Вам! Дзякуй за дапамогу! Дзякуй за ўсё!

Просім прабачэння

Прабачце, калі ласка! Я прашу прабачэння! Вельмі шкадую, што нарабіў Вам клопату. Не сярдуйце, так атрымалася. Даруйце, мне вельмі непрыемна.

Радуемся

Вельмі добра! Цудоўна! Выдатна! Вось здорава! Якое шчасце! Вось гэта навіна! Мне вельмі прыемна! Я задаволены (задаволена)! Вы мяне ўзрадавалі! Мне гэта даспадобы! Гэта самая шчаслівая хвіліна ў маім жыцці! Я вельмі рады (рада)!

Жадаем

Жадаю шчасця! Каб Вы здаровы былі і радаваліся! Хай Вас Бог беражэ! Хай Вам шчасціць! Хай будуць здаровы Вашы родныя! Расці дужы (дужая) ды вялікі (вялікая)! Хай здзейсняцца ўсе спадзяванні! Бывайце здаровы, жывіце багата! Добрай дарогі! Хай усё будзе добра! Хай Вам лёс не здрадзіць!

Імёны

Для бацькоў імя сына ці дачкі — самае пяшчотнае і мілагучнае. Кожнае дзіця любіць, каб да яго звярталіся неяк асабліва. Камусьці падабаюцца памяншальныя ласкавыя формы імя, камусьці — толькі поўныя. Дзецям будзе цікава на некалькі хвілін акунуцца ў мінулае нашай краіны і даведацца, якія імёны існавалі раней на Беларусі.

Кнігі на беларускай мове

«Жыло-было Воблачка. Усё цікавіла яго: і адкуль сонейка ўзыходзіць, і куды спаць кладзецца, і чаму неба сіняе, а лес зялёны?» — ці не нагадвае вам гэты казачны персанаж, прыдуманы сучаснай беларускай пісьменніцай Аленай Маслай, нашых цікаўных, няўрымслівых, дасціпных дзяцей?

Кажуць, што найлепшых поспехаў у выхаванні можна дасягнуць тады, калі дзіця не заўважае, што яго выхоўваюць. Гартаючы старонкі цікавай кніжкі, маленькі чытач разам з героямі кнігі непакоіцца і радуецца, сам спрабуе зразумець важныя ўрокі жыцця. Цудоўна, калі дзіця будзе браць іх са старонак кніг на роднай мове! Прачытайце сыну ці дачцэ ўрывак з твора Уладзіміра Дубоўкі «Шануйце ўсё жывое», які ніколі не страціць сваёй актуальнасці:

«Як толькі я сябе помню, бацькі мае і старэйшыя людзі — суседзі — прывучалі нас, малых, шанаваць усё жывое, што вакол нас.

— Не тапчы травіцы, хадзі сцежачкай. Трава вырасце. Яе скосяць — будзе сена кароўкам, каню…

— Не чапай, не ламай гэтага дубочка або сасонкі. З іх вырастуць вялікія дрэвы, яны пойдуць на хату або на шафу…

 У многіх сем’ях існуе традыцыя — увечары перад сном бацькі чытаюць дзецям казкі. Часцей чытайце разам з дзецьмі кнігі на беларускай мове. Завітайце ў кнігарню ці бібліятэку, пазнаёмцеся з навінкамі на кніжных паліцах. Вы ведаеце кнігі «Прыгоды Нуліка» і «Я тут жыву» Уладзіміра Ліпскага, «Вандроўка з божымі кароўкамі» і «Першая прыгажуня» Алены Маслы, «Цуда-вуда» Уладзіміра Мазго, кнігі Ніны Галіноўскай, Казіміра Камейшы, Міколы Маляўкі, Анатоля Зэкава і іншыя цудоўныя творы, якія напісаны спецыяльна для маленькіх чытачоў? Цікаўцеся дзіцячай літаратурай на роднай мове!

Паспрабуйце заахвоціць дзяцей да чытання вершаў, казак, апавяданняў, змешчаных на старонках дзіцячых часопісаў. Разам абмяркоўвайце выказаныя ў іх думкі, дапамажыце лепш зразумець прачытанае.

У тэле- і радыёрэпартажах, артыкулах газет і часопісаў, аб’явах у бібліятэках можна пачуць цікавую інфармацыю наконт прэзентацый новых кніг, творчых сустрэч з аўтарамі, іншых культурных мерапрыемстваў. Наведайце з дзецьмі хаця б некаторыя з іх. Аднак, збіраючыся на такую сустрэчу, падрыхтуйце дзіця да яе. Раскажыце, з якім пісьменнікам ладзіцца сустрэча, што чакаеце ад яе. У наш час часцей праводзяцца забаўляльныя мерапрыемствы, і дзіця звычайна не трапляе на сур’ёзныя сустрэчы. Таму бацькам варта растлумачыць дзецям, што, каб быць рознабакова развітай асобай, абавязкова трэба цікавіцца культурнымі падзеямі сучаснага жыцця.

Прыказкі і прымаўкі

Хоць, можа, у штодзённым жыцці мы рэдка размаўляем па-беларуску, але часта прыгадваем вядомыя прыказкі і прымаўкі, якія дапамагаюць выказаць свае адносіны да сітуацыі. Прыказкі надаюць мове выразнасць, дасціпнасць, паэтычнасць. «Хата без кутоў не будуецца, без прымаўкі ні бяседа, ні гутарка не вядзецца» — у прыказках мала слоў, але ў іх закладзена народная мудрасць. Трапныя выслоўі назапашваюцца ў нашай памяці на працягу ўсяго жыцця. Мы чуем і запамінаем іх з размоў, слухаючы казкі, песні, паданні. Усім знаёмая сітуацыя: дзіця мые посуд, раптам талерка выслізвае з рук і разбіваецца. Каб супакоіць дзіця, дарослыя прыгадваюць старое павер’е: «Посуд б’ецца на шчасце!»

Без асаблівых намаганняў памяці мы звяртаемся да прыказак і прымавак, каб вывесці правіла, даць ацэнку падзеям, характарыстыку паводзінам людзей. Як растлумачыць дзецям, што такое любоў і павага да бацькоў, як трэба ставицца да людзей, дзе знайсці даступныя ўзросту прыклады? Прапануйце малым некалькі прыказак і разам абмяркуйце іх.

Пры сонейку цёпла, пры мамачцы добра.

Добраму чалавеку жыццё ў радасць, а злому — адно гора.

Не рабі другому, што не люба самому.

У людзей пытай, ды свой розум май.

Прыказкі і прымаўкі не старэюць на працягу стагоддзяў, яны выказваюць агульначалавечую мараль сцісла, у дасканалай мастацкай форме. Крынічным звонам бессмяротнасці роднае мовы назваў Янка Брыль народныя прыказкі і прымаўкі.

Святы

Хто не ведае прыгожую легенду пра папараць-кветку, якая расцвітае ў ноч на Івана Купалу? Пра тое, што чалавек, якому пашчасціць здабыць чароўную кветку, зразумее мову птушак і звяроў, стане багатым і шчаслівым? Ноч гэтая незвычайная, казачная: дрэвы, хмызы і кветкі размаўляюць паміж сабою і нават пераходзяць з месца на месца. Менавіта ў купальскую ноч, згодна з павер’ем, трэба збіраць лекавыя расліны, якія маюць у гэты час асаблівую сілу.

На жаль, сучасныя дзеці дрэнна ведаюць беларускія святы. Пачніце знаёміць малых з народным календаром — расказвайце пра святы, якія захаваліся да нашых дзён. Напрыклад, увесну беларусы святкуюць Вербніцу, або Вербную нядзелю. У гэты вясновы дзень, за тыдзень да Вялікадня, людзі ламаюць галінкі вярбы — дрэва, поўнага магутнай жыццёвай сілы. Вербнай галінкай дакранаюцца да родных і знаёмых (найперш да дзяцей) і прыгаворваюць:

Не я б’ю — вярба б’е.

За тыдзень — Вялікдзень.

Будзь здаровы, як вада,

І багаты, як зямля.

Расці, як вярба,

Як лёд, на ўвесь год!

У бібліятэцы можна знайсці цікавыя кніжкі пра беларускія народныя святы. Разам з дзецьмі прачытайце пра провады зімы — Масленіцу, свята прылёту птушак — Саракі, пра пачатак і заканчэнне жніва — Дажынкі і Зажынкі ды іншыя народныя традыцыі.                                                      

Урокі роднай мовы

Вывучэнне мовы, якую не ведаеш, — з’ява не простая. Калі ж бацькі разам з дзецьмі вывучаюць родную мову, поспех абавязкова прыйдзе. Час ад часу можна нават спаборнічаць, хто лепш ведае сваю мову. Напрыклад, паспрабуйце з дапамогай перакладнога слоўніка (а мо і без яго) назваць па-беларуску навакольных птушак, звяроў, кветкі і г. д.

«Вам доўга крочыць праз гады. Не забывайцеся ж, якія Вы пакідаеце сляды», — успамінаюцца радкі з верша Пятруся Броўкі.

Дзіця, якое з маленства шануе традыцыі сваіх продкаў, гаворыць па-беларуску, паважае сваіх бацькоў, пранясе такія адносіны праз усё жыццё. І тады новыя пакаленні маленькіх беларусаў будуць размаўляць на роднай мове.

  

</article>
Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.